Virtuální seznamka a sociální sítě
V současné době existuje hodně možností, kde se můžeme seznámit, přesto mají někteří lidé se seznamováním problémy. Studenti si můžou nejprve prohlédnout úvodní kresby a říkat, jakým způsobem se lidé seznamují, porovnat je, co je v současnosti běžnější. Pak lektor vybere otázky z oddílu Chci se seznámit. Studenti můžou porovnávat výhody a nevýhody virtuálního seznamování, uvádět příklady z vlastní zkušenosti. Lektor se také může zaměřit na důvody seznamování a témata, která seznamování ulehčují.
cv. 1 Seznámit se můžeme kdekoliv
Studenti přečtou úvod článku a diskutují o tom, proč někteří lidé žijí sami, proč nemají partnera. Pak si prohlédnou obrázky a vyjmenovávají možnosti, kde se mohli lidé seznámit. Lektor zjišťuje dalšími otázkami nové informace např.:
1. obrázek – V jaké firmě lidé pracují? Zda podnikají společně i něco po práci? Kdo je komu sympatický?
2. obrázek – Proč jdou tito lidé na výlet? Kam? Jak dlouho se znají? Co dělají ještě společně?
3. obrázek - Co ta skupina dívek oslavuje? Jak dlouho se znají? Zda jsou dobré kamarádky?
Dále čtou studenti text. Lektor rozhodne, jestli budou text číst potichu a pak řešit úkoly pod textem, nebo nahlas, nebo si text předem přečtou doma.
Studenti pak porovnávají své myšlenky a názory s informacemi v textu.
cv. 2 Lektor klade ještě dodatečné otázky v případě správné odpovědi, která je negativní, a chce vědět, jak je to správně.
např. Olga se seznámila s Pavlem v restauraci. Správná odpověď je Ne. Lektor pokračuje další otázkou - Kde se s ním seznámila?
cv. 3 – Studenti odpovídají na otázky související s textem.
cv. 4 Studenti se vrací opět k úvodnímu textu, ve kterém vyhledávají ekvivalenty s obdobným významem.
Pavel měl své kouzlo. V textu – Měl svůj šarm.
cv. 5 + 6 Studenti opět pracují s textem a doplňují gramatická cvičení.
cv. 7 Lektor se nejprve ptá, jaké sociální sítě studenti znají a využívají. A z jakého důvodu.
Pak si studenti přečtou potichu článek ze cv. 7 b) a doplní do textu správnou variantu. Pak zkontrolují s lektorem správné řešení. Následují dodatečné otázky k tématu.
cv. 9 Toto cviční je dalším námětem ke konverzaci. Studenti nejprve popisují, co vidí na obrázcích. Pak vyjmenovávají možné důvody, proč jsou tito lidé spolu. Nakonec zahrají studenti zvolené situace- na pláži, v letadle, na univerzitě, na koncertě, na prvním rande, v kavárně
Např.: 1. obrázek – chlapec + dívka na pláži. Chlapec se jmenuje Roman, dívka Klára. Znají se asi jeden rok. Chtěli společně prožít romantickou dovolenou u moře. Teď leží na pláži a užívají si sluníčka.
Možný rozhovor:
Roman: Taky je ti takový horko jako mně?
Klára: Ani ne, mám ráda slunce. Vydržela bych taky klidně celý den.
Roman: Mám žízeň. Dojdu pro nějaký džus. Chceš taky?
Klára: Dala bych si raději zmrzlinu.
Roman: Tak tady chvilku počkej. Přinesu ti ji.
cv. 10 Studenti doplňují tabulku a pak porovnávají navzájem. Zdůvodňují výhody a nevýhody seznámení na různých místech. Pak říkají, jaká místa k seznámení jsou pro ně nejlepší a proč.
cv.11 Studenti si nejprve prohlédnou obrázky a řeknou, kde se asi lidé seznámili. Pak si poslechnou čtyři krátké rozhovory a napíšou pod obrázky, kde se lidé opravdu seznámili. Rozhovory si poslechnou ještě jednou a zahrají jejich pokračování.
cv. 13 Zde mají studenti k dispozici celou řadu důvodů, proč se lidé seznamují přes internet. Mají říci, co považují z uvedených možností za negativní a pozitivní a proč. Lektor se zeptá, zda mají vlastní zkušenosti s tímto typem seznamování. Zda je podle jejich názoru možné poznat velké množství lidí. Proč můžou být lidé při opravdovém setkání zklamáni? Jaké důvody vedou lidi k tomu, že se seznamují ve virtuálním světě?
cv. 14 Láska přes internet.
Toto cvičení pak navazuje na předchozí diskuzi. Studenti si poslechnou vypravování tří osob a doplňují tabulku. Vyjadřují své postoje k jejich zkušenostem. Vyměňují si názory na to, zda je možné se zamilovat přes internet. Následují další cvičení související s poslechem.
cv. 18 Studenti říkají, o čem se nejčastěji baví se svými přáteli, nebo s lidmi, se kterými se setkali poprvé. Lektor napíše tato témata na tabuli. Ve cvičení 18 jsou další možná témata ke konverzaci, když má někdo první rande. Studenti se vyjadřují k těmto tématům, zda jsou pro ně vhodná. Můžou zahrát takovou situaci při prvním seznámení.
cv. 19 Hledání partnera
Studenti odpovídají nejprve na otázky uvedené ve cvičení. Pak si poslechnou rozhovor. Stejné otázky klade reportérka psychologovi. Porovnávají své odpovědi s odpověďmi psychologa.
cv. 21 Studenti sestaví rozhovor ve správném pořadí. Pak vedou podobné rozhovory na téma Facebook.
cv. 22 Studenti si nejprve poslechnou vypravování. Potom lektor přehraje vypravování ještě jednou, případně dvakrát. Studenti doplňují chybějící informace do textu.
cv. 24 Zde jsou témata k rozhovorům. Lektor rozhodne, co z toho využije a v jaké části hodiny rozhovory zařadí.
Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat ty nejlepší práce.